jump to navigation

Taas uutta D-vitamiinista 09/04/2010

Posted by Ilkka Pekanheimo in D-vitamiini, Uncategorized, Valaistuksen laatu.
trackback

Valtion ravitsemusneuvottelukunta on nostanut yli 60 vuotiaiden D-vitamiinin päivittäisen saantisuosituksen “peräti” 20 mikrogrammaan.

Nosto on aivan riittämätön. Suositus olisi pitänyt nostaa 250 mikrogrammaan tai vielä mieluummin olisi pitänyt antaa biologinen suositus, jossa D-vitamiinipitoisuus tutkittaisiin veren seerumista. Myrkyllisyyden raja on 250 mikrogrammastakin vielä kaukana, todetaan Yhdysvaltain terveysviraston uudessa raportissa.

Erään eurooppalaisen tutkimuksen mukaan nykyistä suurempi D-vitamiinin saanti vähentäisi EU:ssa terveydenhuollon kustannuksia peräti 187 miljardia euroa vuodessa.

Paine suosituksen nostoon on suuri kaikkialla. Yhdysvaltain Institute of Medicine (IOM) saattaa nostaa D-vitamiinin turvallisen ylärajan 250 µg:aan päivässä, mikä vastaa nykyistä tieteellistä näkemystä. Näin kirjoittaa Nutraingredients.com.

250 µg on juuri se määrä, jota itse olen syönyt jo muutaman kuukauden ajan. Eivätpä ole flunssat häirinneet, sikainfluenssarokotteesta ei tullut pienintäkään oiretta. D-vitamiini vaikuttaa vastustuskykyyn aivan ratkaisevasti.

Suomalainen nainen saa ravinnostaan D-vitamiinia keskimäärin vain 5 ja mies 7 mikrogrammaa. D-vitamiinia tarvitaan siis ravintolisänä ja paljon! Kohta saamme D-vitamiinia entistä enemmän auringon valosta. Mutta sekään ei riitä.

Tässä uusimpia tutkimuksia D-vitamiinista:

Tästä aiheesta kerroin enemmänkin blogissani 7.3. Kannattaa lukea sieltä lisää.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: